به گفته مهرداد جمال ارونقی معاون بخش فنی گمرک، طبق برآوردهایی که از شروع امسال تا تاریخ 26 شهریور انجام شده است مقدار کالای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور به رقمی بالاتر از 12 میلیون تن رسیده است.

وی طی مصاحبه‌ای که با صدا و سیما داشت و در خبرگزاری مهر نیز به آن پرداخته شده است، در این باره اظهار داشت: طبق برآوردهایی که از شروع امسال تا تاریخ 26 شهریور انجام شده است مقدار کالای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور مانند گندم، جو، روغن خام، ذرت، دانه‌های روغنی، دارو و تجهیزات پزشکی که شامل ارز ترجیحی بودند به رقمی بالاتر از 12 میلیون تن رسیده است. حجم کالاهای نام برده شده، خود ارزشی معادل با 7 میلیارد دلار داشته که در مقایسه با سال قبل حدوداً 24 درصد افزایش وزنی و 80 درصد افزایش ارزش مالی را به خود اختصاص داده‌اندکه یک رکورد محسوب می‌شود.

 وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که صاحبان این کالاها هم‌اکنون می‌توانند با خیالی راحت جهت ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه نمایند. سپس در ادامه افزود: طبق تسهیلات گمرک، حمل فوری و ترخیص یکسره کالاها در دستور کار قرار گرفته است و در صورت عدم ارائه کد رهگیری بانکی، صاحبان کالا میتوانند 90 درصد از حجم کالاهای خود را ترخیص نمایند. این کار موجب روان شدن فرایند ترخیص کالاها می‌شود چنانچه مورد استقبال صاحبان کالا قرار بگیرد.

ارونقی در ادامه اظهار داشت: قرار گرفتن اقلام اساسی نام برده شده در مسیر سبز گمرک می‌تواند مانع ایستایی در فرایند ترخیص این کالاها شود که پیشنهاد این کار نیز به هیئت مقررات وزارت اقتصاد داده شده است و در صورت قبول آن، تمام کالاهای اساسی می‌توانند سریعاً از طریق همین مسیر ترخیص شوند. البته خروج آنها از گمرک نیاز به اخذ مجوزهای قانونی نیز دارد.

 وی گفت: تا این لحظه در رابطه با کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم و بیش از 2 میلیون تن از این کالاها در قالب 55 فروند کشتی در مسیر رسیدن به لنگرگاه و یا تخلیه آنها هستند.

این معاون گمرک در آخر اظهار داشت: هم‌اکنون به سردخانه‌های سطح استان تهران دستور تخلیه 10 هزار تن مرغ منجمد نیز صادر شده است که پس از انجام نمونه‌برداری و صدور مجوزهای لازم از جانب دامپزشکی، بخش بزرگی از این محموله به‌صورت فوری و با دستور گمرک ترخیص شده است.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما