در حال حاضر واردات نهاده دامی بخش عظیمی از واردات کل کشور را تشکیل می‌دهد. این موضوع به دلیل کمبود علوفه و نهاده‌های دامی در داخل کشور است. بنابراین می‌توان گفت که واردات نهاده دامی دارای اهمیت خاصی در اقتصاد کشور است.

انواع نهاده دامی

نوع و میزان واردات نهاده دامی بر اساس سیاست‌های کلی کشور تعیین می‌شود تا پاسخگوی نیازهای داخل کشور باشند. این نهاده‌ها معمولا برای تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی و .. هستند.

کیفیت‌های کنجاله دام

نقش مهم انواع کنجاله پروتئینی نظیر جو، سویا، دانه های روغنی، ذرت و … در جیره‌نویسی و تامین نیازهای غذایی خوراک دام و طیور غیرقابل انکار است. این محصولات نقش مهمی در تامین غذای دامداری‌ها و مرغداری‌ها ایفا می‌کنند. به طور معمول کیفیت کنجاله‌ها نسبتا بالا است و از مواد مغذی قابل توجهی برخوردار هستند. علاوه براین قیمت پایین این محصولات سبب شده است تا خرید این محصولات و جایگزینی آن‌ها به عنوان بخشی از نهاده‌های مورد نیاز برای تامین غذای دام و طیور مورد توجه باشد.

گروه کاسپین

همانطور که اشاره شد کمبود علوفه باعث شده نهاده های دامی نقش مهمی در تامین زنجیره تامین گوشت مورد نیاز برای سفره مردم داشته باشد. این موضوع و افزایش سطح زندگی مردم که از اهداف اصلی و ماموریت اصلی گروه کاسپین به حساب می آید باعث شده است که تا بکوشیم با تامین این کالا قیمت تمام شده دام و محصولات دامی و طیور را پایین بیاوریم. در سال های گذشته گروه کاسپین توانسته است چیزی حدود 140 هزار تن نهاده دامی شامل 50 هزار تن ذرت، 60 هزار تن کنجاله سویا و 30 هزار تن جو وارد کند که این مقدار بخش عظیمی از نیاز کشور را تامین می کند. گفتنی است قسمتی از این محصول تحویل پشتیبانی امور دام شده و قسمت دیگر در سامانه بازارگاه به فروش رسیده است.